ورود / عضویت
ورود/ثبت نام

بهترین ماهیتابه برای آشپزی چیست؟

ماهیتابه یکی از پرکاربردترین و پرکاربردترین ظروف آشپزی در آشپزخانه است. آن‌ها برای پخت طیف گسترده‌ای از غذا‌ها، از تخم مرغ و پنکیک گرفته تا استیک‌های آبدار عالی هستند، بنابراین داشتن انواع مختلف آن‌ها در آشپزخانه شما ضروری است.

ممکن است از قبل همه انواع آن را بشناسید؛ اما کدام نوع ماهیتابه برای شما بهترین است؟ این راهنما بهترین انواع ماهیتابه‌ها را برای یک آشپزخانه و نحوه استفاده و مراقبت از آن‌ها را توضیح می‌دهد تا تصمیم‌گیری شما را آسان‌تر کند.

ماهیتابه یا ماهیتابه شکلی گرد، دیواره‌های جانبی شیب‌دار و طراحی سبک دارد. لبه آن پهن‌تر از سطح پخت و پز است تا به تبخیر سریع مایعات کمک کند.

تابه Saute در مقابل ماهیتابه


تابه Saute یا تابه مخصوص تفت دادن، دارای دیواره‌های جانبی بلندتری نسبت به ماهیتابه‌ها هستند که باعث می‌شود برای پخت غذا در روغن بیشتر بدون خطر ریختن روغن، مناسب‌تر باشند. ماهیتابه برای سرخ کردن گوشت و سبزیجات با روغن بسیار کم ایده‌‌ئال است. علیرغم نامش، بسیاری از سرآشپز‌ها پختن غذا‌ها در ماهیتابه را به تابه Saute ترجیح می‌دهند؛ زیرا کناره‌های شیب دار آن ریختن غذا‌ها را راحت‌تر می‌کند.

ماهیتابه برای پخت غذا‌ها با استفاده از روش‌های پخت با حرارت بالا مانند سرخ کردن، هم زدن، تفت دادن و قهوه‌ای کردن با مقدار کمی چربی بسیار مناسب است.

انواع ماهیتابه

ماهیتابه‌ها مواد مختلفی دارند. اینکه کدام نوع ماهیتابه برای شما بهتر است به چیزی که می‌پزید و میزان موادی که می‌خواهید در ماهیتابه خود قرار دهید بستگی دارد. در بیشتر موارد، احتمالاً به چند نوع ماهیتابه مختلف نیاز دارید تا غذا‌های منوی خود را آماده کنید. به این پنج نوع ماهیتابه نگاهی بیندازید تا مشخص کنید به کدام ماهیتابه در آشپزخانه خود نیاز دارید.


ماهیتابه‌های آلومینیومی

ماهیتابه‌های آلومینیومی با انتقال حرارت عالی، گرما را به سرعت دفع می‌کنند تا پخت و پز کارآمد و یکنواختی انجام شود. ماهیتابه‌های آلومینیومی بدون روکش سطحی مقاوم در برابر چسبندگی، زنگ زدگی و خوردگی دارند و باید فقط برای پخت غذا‌های کم اسید استفاده شوند؛ زیرا غذا‌های اسیدی مانند رب گوجه فرنگی، مرکبات و سرکه با آلومینیوم واکنش می‌دهند و می‌توانند طعم را تغییر دهند. بسیاری از ماهیتابه‌های آلومینیومی حرفه‌ای آنودایز سختی دارند یا دارای پوشش نچسب هستند تا واکنشی نداشته باشند. تابه‌های آلومینیومی با اجاق‌های القایی سازگار نیستند؛ زیرا آلومینیوم مغناطیسی نیست.

تا زمانی که روی آن برچسب ایمن برای اجاق وجود دارد، تابه‌های آلومینیومی برای استفاده در فر بی خطر هستند. آلومینیوم دارای نقطه ذوب بالای 1221 درجه فارنهایت است، بنابراین می‌تواند دمای پخت و پز بالا را تحمل کند.

تابه‌های آلومینیومی را فقط باید با دست شست. آلومینیوم نمی‌تواند حرارت زیاد ماشین ظرفشویی یا مواد شیمیایی خشن ظرفشویی را تحمل کند.

آیا می‌توان از اشیا فلزی در تابه‌های آلومینیومی استفاده کرد؟

نمی‌توانید از اشیا فلزی روی تابه‌های آلومینیومی استفاده کنید. از آن‌جایی که آلومینیوم یک فلز نرم است، استفاده از شی‌ء فلزی روی سطح آلومینیومی بدون پوشش می‌تواند به سطح آن آسیب برساند. می‌توانید از اشیا فلزی، به جز چاقو‌های تیز آشپزخانه، روی تابه‌های آلومینیومی آنودایز سخت استفاده کنید. فرآیند آنودیزاسیون یک لایه ضخیم به آلومینیوم اضافه می‌کند که دوام و مقاومت در برابر خراش را افزایش می‌دهد.


ماهیتابه‌های نچسب

ماهیتابه‌های نچسب که معمولاً با افزودن پوشش نچسب به تابه‌های آلومینیومی ساخته می‌شوند، برای پخت غذا‌های لطیف با تمایل به چسبندگی مانند ماهی، تخم مرغ سرخ شده و پنکیک ایده‌ئال هستند. پوشش نچسب مقدار روغن و چربی مورد نیاز برای طبخ غذا را محدود می‌کند و تمیز کردن را آسان می‌کند؛ زیرا غذای شما به تابه نمی‌چسبد. تابه‌های نچسب بهتر است در تنظیمات حرارت کم تا متوسط برای افزایش عمر پوشش استفاده شوند. استفاده از تابه نچسب در کاربرد‌های با حرارت بالا می‌تواند به پوشش آسیب برساند و باعث دود، پوسته شدن یا کنده شدن آن شود.

آیا تابه نچسب می‌تواند داخل فر برود؟

بستگی دارد. هر ماهیتابه‌ای نچسب در فر قابل استفاده نیست. برخی از تابه‌های نچسب تا دمای ۵۰۰ درجه فارنهایت قابل استفاده در فر هستند.

آیا می‌توانید تابه‌های نچسب را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟

خیر، برای اطمینان از ماندگاری، تمام ظروف نچسب را با دست بشویید. مواد شوینده قوی ظرفشویی و حرارت زیاد ماشین ظرفشویی به مرور زمان به پوشش نچسب آن آسیب می‌رساند.

شما نمی‌توانید از اشیا فلزی (قاشق و...) روی تابه‌های نچسب استفاده کنید، زیرا این باعث خراشیدگی و سایش روی پوشش نچسب شیمیایی می‌شود که می‌تواند در غذای شما پوسته پوسته شود. این نوع تابه‌ها اگر پوسته پوسته شوند یا خراش بردارند، باید فوراً دور ریخته شوند و جایگزین شوند. به جای اشیا فلزی، هنگام استفاده از تابه نچسب، اشیا چوبی یا سیلیکونی را انتخاب کنید.

چگونه تابه‌های نچسب را تمیز کنیم

تابه‌های نچسب به دلیل پوششی که دارند به راحتی تمیز می‌شوند. پس از خنک شدن ظرف، از یک کاغذ تمیز یا حوله بدون پرز برای پاک کردن روغن و چربی اضافی استفاده کنید. ماهیتابه را با دست در آب سرد با مایع ظرفشویی ملایم و یک اسفنج بشویید. هرگز از پشم فولادی یا سایر اسکرابر‌های ساینده برای تمیز کردن تابه استفاده نکنید، زیرا ممکن است پوشش را خراش دهد.

ماهیتابه‌های فولادی ضد زنگ

ماهیتابه‌های فولادی، بادوام بوده و به راحتی تمیز می‌شوند و روی اجاق‌های القایی قابل استفاده هستند، ماهیتابه‌های فولادی ضد زنگ راه حلی عالی ارائه می‌دهند. خواص غیر واکنشی آن‌ها باعث می‌شود تا به یک تابه عالی برای سس‌های گوجه فرنگی و سایر دستور مواد اسیدی تبدیل شوند. فولاد ضد زنگ گرما را به خوبی هدایت نمی‌کند، بنابراین اکثر تابه‌های فولادی ضد زنگ تجاری دارای کفی با روکش آلومینیومی هستند تا توزیع یکنواخت گرما را بهبود بخشد و نقاط داغ را از بین ببرد. اشکال اصلی تابه‌های فولادی ضد زنگ این است که به طور طبیعی نچسب نیستند؛ اما می‌توان با پیش گرم کردن مناسب و روغن‌های پخت و پز با این مشکل مقابله کرد.

آیا می‌توانید تابه‌های استیل را در فر قرار دهید؟

اکثر تابه‌های فولادی ضد زنگ در فر قابل استفاده هستند. با این حال، حداکثر دمای ایمن فر ممکن است بسته به تولید‌کننده و خط تولید متفاوت باشد، بنابراین لازم است قبل از استفاده، برگه مشخصات محصول خود را بررسی کنید.

آیا تابه‌های استیل ضد زنگ در ماشین ظرفشویی قابل شستشو هستند؟

بستگی دارد. برخی از تولیدکنندگان تابه‌های خود را قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی می‌دانند، اما برای ماندگاری طولانی تابه‌های شما، بهتر است تابه‌های استیل ضد زنگ را با دست بشویید. شوینده‌های ماشین ظرفشویی می‌توانند روی فولاد ضد زنگ خشن باشند و ممکن است منجر به خوردگی شوند و به طور کلی، شستن منظم ظرف‌ها باعث کدر شدن و لکه دار شدن آن‌ها به مرور زمان می‌شود.

آیا می‌توانید از اشیا فلزی در تابه‌های فولادی ضد زنگ استفاده کنید؟

بله. استفاده از اشیا فلزی، چوبی و سیلیکونی با حرارت بالا در تابه‌های فولادی ضد زنگ بی‌خطر است.

نحوه تمیز کردن تابه‌های فولادی ضد زنگ

پس از خنک شدن ظرف، ظرف را با دست در آب گرم با مایع ظرفشویی ملایم و یک اسفنج بشویید. برای غذا‌های چسبیده، از قسمت زبر اسفنج یا کفگیر چوبی برای خراش دادن تکه‌های غذا استفاده کنید. هرگز از پشم فولادی یا سایر اسکرابر‌های ساینده برای تمیز کردن تابه‌های فولادی ضد زنگ استفاده نکنید زیرا این کار می‌تواند فلز را خراش دهد. اگر تابه‌های فولادی ضد زنگ شما برچسب قابل شستشو در ماشین ظرفشویی دارند، حتماً از مواد شوینده فلزی برای محافظت از سطح قابلمه استفاده کنید.


ماهیتابه‌های کربن استیل

ماهیتابه‌های فولادی کربنی مانند همتای آلومینیومی خود‌، رسانای عالی گرما هستند. با این حال، آن‌ها با مراقبت مناسب گزینه‌ای بادوام‌تر و بهتر هستند، به علاوه می‌توان از آن‌ها در اجاق‌های القایی استفاده کرد. مانند چدن، تابه‌های فولاد کربنی برای حفظ قابلیت نچسب خود به چاشنی منظم نیاز دارند. با این حال، آن‌ها سریع‌تر گرم می‌شوند و وزن سبک‌تری دارند و جایگزینی عالی برای تابه‌های چدنی می‌شوند. توجه به این نکته مهم است که تابه‌های کربنی برای پخت غذا‌های اسیدی ایده‌‌ئال نیستند؛ زیرا می‌توانند طعم غذا‌ها را تغییر دهند.

آیا تابه استیل کربنی می‌تواند در فر برود؟

بله. مانند چدن، یک تابه فولادی کربنی می‌تواند حرارت بسیار بالایی را تحمل کند و بدون آسیب رساندن به تابه از اجاق گاز یا گریل به فر برود.

آیا می‌توانید تابه‌های فولادی کربنی را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟

نه، تابه‌های کربن استیل قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند؛ زیرا در محیط‌های مرطوب زنگ می‌زند. درعوض، ماهیتابه‌های فولادی کربنی را باید با آب گرم و برس نرم یا اسفنج بدون خراش شست.

نحوه تمیز کردن تابه فولادی کربنی

از یک کاغذ تمیز یا حوله بدون پرز برای پاک کردن روغن و گریس اضافی استفاده کنید. ماهیتابه را با آب گرم و یک برس نرم یا یک اسفنج غیر ساینده بشویید. برای غذا‌های چسبیده، ظرف را با آب به اندازه‌ای پر کنید که کف آن را بپوشاند و اجازه دهید ۳ تا ۵ دقیقه بجوشد. اجازه دهید تابه خنک شود و سپس غذا را با کفگیر جدا کنید. بلافاصله تابه را با یک حوله کاغذی یا بدون پرز خشک کنید و سپس به طور یکنواخت یک لایه روغن پخت و پز را روی تابه بمالید.

تابه نچسب در مقابل فولاد ضد زنگ

تابه نچسب دارای روکشی است که به راحتی آزاد می‌شود که از چسبیدن غذا‌ها به تابه جلوگیری می‌کند. آن‌ها برای غذا‌های لطیفی که روی حرارت کم تا متوسط طبخ می‌شوند، مانند تخم مرغ، پنکیک، غذا‌های دریایی مانند گوش ماهی و ماهی‌های نرم، غذا‌های پنیری مانند پنیر کبابی و آجیل ایده‌‌ئال هستند.

از آن‌جایی که هیچ پوششی وجود ندارد که نگران آسیب دیدن آن باشید، تابه‌های فولادی ضد زنگ گزینه‌ای بادوام‌تر از تابه‌های نچسب هستند. با این حال، آن‌ها به طور طبیعی نچسب نیستند، بنابراین حذف مواد غذایی سوخته می‌تواند سخت باشد. بنابراین، آن‌ها ممکن است بهترین گزینه برای پختن غذا‌های لطیف نباشند. تابه‌های فولادی ضد زنگ دمای بسیار بالاتری را تحمل می‌کنند و برای سرخ کردن و تفت دادن غذا‌هایی مانند گوشت و سبزیجات عالی هستند.

انواع پوشش‌های نچسب

پوشش‌های نچسب مختلفی وجود دارد که یک ماهیتابه می‌تواند داشته باشد، مانند پوشش استاندارد PTFE تا پوشش‌های خاص شرکت سازنده. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع پوشش‌های نچسب یک تابه، از خوب تا بهترین، ادامه مطلب را بخوانید.


ضخامت ماهیتابه

ضخامت ماهیتابه با گیج یا میل اندازه‌گیری می‌شود. 1 میل برابر است با 1/1000، بنابراین هر چه میلی‌متر بالاتر باشد، فلز ضخیم‌تر است. گیج برعکس عمل می‌کند. هر چه گیج بالاتر باشد، فلز نازک‌تر است. یک ماهیتابه ضخیم از یک تابه نازک بادوام‌تر است. بیشتر ماهیتابه‌های تجاری بین ساختار 10 گیج ضخیم و 22 گیج نازک‌تر قرار می‌گیرند.

کلام آخر

با توجه به بررسی‌های انجام شده، می‌توان نتیجه گرفت که ماهیتابه‌های غیر چسبنده و چدنی بهترین انتخاب برای آشپزی ماهی هستند. این دو نوع ماهیتابه دارای ویژگی‌هایی هستند که آشپزی را آسان و لذت‌بخش می‌کنند و همچنین می‌توانند به مدت طولانی استفاده شوند؛ اما در نهایت، انتخاب بهترین ماهیتابه برای آشپزی بستگی به نوع ماهی و سلیقه شخصی دارد و باید با دقت و شناخت کافی انجام شود.

جهت خرید بهترین ماهیتابه اینجا را کلیک کنید.

پرداخت درب منزل
تضمین بهترین قیمت
امکان مرجوع کالا
تضمین کیفیت و ضمانت
ارسال سریع سفارشات

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد

شماره تماس: ... و ... آدرس تهران، ...
زمان بندی فروشگاه

شنبه تا چهار شنبه: ساعت ۱۰ الی ۲۱

پنج شنبه ها: ۱۰ الی ۱۷

شبکه های اجتماعی

ورود | ثبت نام

لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید

کاتالوگ مورد نظر خود را دانلود کنید

کاتالوگ محصولات پیلو نسخه 2023
ظروف آشپزی پیلو (نسخه فارسی) ظروف آشپزی پیلو (نسخه انگلیسی) ظروف آشپزی پیلو (نسخه عربی)